- 2013.09.16. 21:21
Múlt pénteken abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy részt vehettem a MOME Design Rafting rendezvényének záró eseményén mint a zsűri egyik tagja.
A Design Rafting a MOME Design Intézet tervezői versenye, amelyen négy darab négy tagú professzionális designer csapat old meg egy problémát az első éves diákok számára 24 óra leforgása alatt, a feladat felvetéstől a megvalósuló kész termékekig. Az esemény bemutatja, hogyan gondolkoznak és dolgoznak a designerek, és hogyan lesz egy ötletből valóság.
Az idei Design Rafting feladatának címe “MOME MUSZKLI”, témája az egészség és a sport. A tervező csapatok olyan eszközöket és szolgáltatásokat terveztek a diákoknak, amelyek a MOME hallgatók fizikai egészségét és fittségét segítik kreatív, vidám és a megszokottól eltérő módon. (Szerkesztette: Hujber-Nagy Aletta)
A MOME Design Intézet szakított a korábbi hagyományokkal és nem választják szét az elméletet a gyakorlattól. Helyette komplex gyakorlati faladatot kapnak diákjaik, melyeket csapatban visznek végig a félév folyamán és az elméletet menet közben sajátítják el. A Design Rafting az első évesek design szolfézs nevű tervezési tantárgyának nyitó állomása.
A VADVÍZI KALAND ÁLLOMÁSAI
A FELADAT
Az idei évben a design intézet azt a feladatot adta a hallgatóinak, hogy hozzanak létre egy olyan tárgyat vagy akciót, amely a hallgatókat mozgásra, sportolásra bírja. A 24 órás kihívást mindenki máshogyan oldotta meg. Két akció és két tárgy született. A szűrizés nem volt egyszerű, hiszen minden egyes csapat projektjében 24 órányi megfeszített munka és ötlet "pihent" (ellentétben a 24 órája talpon lévő tervezőkkel és diákokkal).
A CSAPATOK ÉS KONCEPCIÓIK
Sárga csapat - Fehér Bori, Kelle Ildikó, Király András, Lipóczki Ákos
A csapat koncepciójának neve "Gondolkodj és tekerj!" koncepció azért szerveződött kerékpáros gondolat köré, mert a résztvevő elsős hallgatók, a kliensek visszajelzései szerint őket motiválná a kerékpározásra egy, a projektben megfogalmazott lehetőség, a közösség ereje, az együtt tekerés, az órával való kapcsolat és az identitást is adó díj is. És hogy mi is ez a lehetőség, és főként milyen díjról is van szó? Aki az elsősök közül a Design elmélet óra keretében biciklivel ellátogat meghatározott Design Hét eseményekre, ráadásul hétről hétre nagyobb távot tesz meg a cél érdekében, az egy díjjal, egy formás biciklicsipesszel lesz gazdagabb.
Kék csapat - Bodnár Barbara, Keszei István, Lubloy Zoltán, Töős Dániel
A kék csapat szintén egy tárgyat ötlött ki a diákok megmozgatása érdekében. Ez a tárgy egy a Szigorúan ellenőrzött vonatok című film által inspirált videóból bontakozott ki, melyet itt nézhettek meg. Nagyon tanulságos, ki ne hagyjátok (szinte 18 karikás). Az ötlet azon alapul, hogy a diákok a tanév megkezdésekor terveznek maguknak egy-egy szimbólumot a pecsétjükre, mely az általuk űzött sportot jelképezi. A hallgatók saját nyomdája kulcstartó jelleggel funkcionálhat, így ha fityegni látjuk egy szimpatikus diáktársunk övbújtatóján mondjuk, akkor könnyedén beszédbe elegyedhetünk vele, rákérdezve, hogy neki mit ábrázol a pecsétje. Egy ilyen beszélgetés után pedig a közös sportolás lehet a kezdet és akármi is lehet a végkifejlet...
Piros csapat - Gulyás Sára, Kondor Edit, Mauer Klimes Ákos, Varga Péter
A piros csapat egy akciót dolgozott ki. A projekt ötletének alapja a diákok szoros betáblázása, melynek következtében mikro idők maradnak csak a sportolásra, testmozgásra. A diákok gyakorlatilag reggeltől estig az iskolában tartózkodnak, ezért a testmozgást az iskola közlekedő tereiben biztosítják a diákoknak olyan felkiáltásokkal, mint "NYOMASD", "DUPLÁZZ", "HÚZZ RÁ". Az ötlet során létrejött piros jelek behálózzák az épület belsejét örökre nyomot hagyva abban és ahányszor felvillannak az emberek látó mezejében, mozgásra késztetik a mellette, alatta, felette elhaladókat, de legalábbis lelkiismeret furdalást okoznak, ha esetleg régóta meg sem moccant az illető.
Zöld csapat - Csernátony Fanni, Lakos Dániel, Nagy Adrien, Vető Péter
A zöld csapat egyik emberének neve ismerős lehet rendszeres olvasóinknak, hiszen Csernátony Fanniról külön interjút is készítettem a dekooderre, köszönhetően annak, hogy a nemzetközi Elektrolux Design Lab ez évi fordulójában az 1700 indulóból a legjobb 20 közé jutott. A napokban várható a zsűri döntése, hogy a 8 legjobb közé, azaz a döntőbe kerülhet-e.
Visszatérve a koncepcióra, az ötlet nem volt más, mint egy egyszerű, de nagyszerű képernyő pihentető, mely akkor lép működésbe, ha a tanár már túl rég óta nem tekerte a diákat. Maga Moholy kiált a diákokra, hogy álljanak fel, mozduljanak meg. Külföldön egyébként az óraközi testmozgás nem szokatlan, így bár az ötlet elsőre furának tűnhet, de nem véletlenül találták fel és alkalmazzák bizonyos helyeken. Az egyik videót itt láthatjátok.
A fiatalok prezentációi után visszavonultunk, mert el kellett döntsük, ki is nyerje meg a zsűri neon narancs gumi bója díját. Miközben mi heves vitákat folytattunk, hogy tárgy vagy akció nyerjen-e és ha egyik vagy másik, akkor azon belül is melyik legyen a befutó, közben a hallgatók is leadták szavazataikat a csapatok valamelyikére. A közönség díj egy arany evező volt.
A döntés nem volt egyöntetű, de azt mindenki elismerte, hogy mindegy lett volna melyik is nyer, mert mindegyik a maga nemében érdekes és izgalmas megoldás.
De hogy végül ki nyerte meg a két díjat, azt a blogomon, egy kibővített bejegyzésben olvashatjátok el (a bejegyzés végén, így aki türelmetlen, tekerjen egyből oda), ahol az itt leírtakon kívül arról is írok, hogy én kinek drukkoltam, hogy a zsűri miért szakadt ketté és hogy hogyan is zajlik egy ilyen zsűrizés kipihent zsűritagokkal, miközben rengeteg ember várja az eredményt egy nap nem alvás, és megfeszített koncentrálás után. A cikkem a blogomon itt olvasható.
Fotók: Hujber-Nagy Aletta, MOME