- 2012.07.21. 09:00
Az 1889-es világkilállítás óta Franciaország jelképei között tartjuk számon, Párizsban pedig lehetetlen elmenni mellette, hiszen kiemelkedik 320 méteres magasságával minden épület közül. Az Eiffel-torony igazi eleganciát képvisel, méltán mondhatjuk tehát ő Párizs legszebb asszonya, az Iron Lady. Szerző: Mandaline
Párizs nem egyszerű város, csodaszép és őrület egyszerre. A több szinten mozgó forgalom, embertelen szűk utcák és sávok, igazán futóbolond autósok és gyalogosok városa. Parkolni persze csaknem lehetetlen, ezért jó messze a céltól (a torony mi lenne más) majdnem a külvárosban tettük le az autót. Aztán metróval, vagy inkább nevezzük gyorsvasútnak vagy földalatti-földfelettinek, átvágtattunk a városon. Párizs brutális mennyiségű ilyen metró félével rendelkezik, doktori jár, ha valaki mindet kiismeri.
Szóval csak próbáltunk eljutni ából bébe, közben megfigyelni a város életét. A metróba be és ki drámai fémkapukon lehet közlekedni, ami elsőre elég sokkoló, mivel a párizsiak úgy használják őket, mintha ott sem lennének, futnak át rajta, míg az egyszeri turista biztos csapdába esik. Azért túléltük és robogtunk a város alatt-felett a 6-os vonalon és közben időről-időre fel-fel bukkant a torony csúcsa.
Aztán Bir-Hakeim állomástól szép hosszú sorban gyalogolt a nép a torony alatti térre. Tudtam én, hogy hatalmas épület, de komolyan mondom ezt csak átélni lehet, fotók sem adják vissza, irgalmatlan nagy a torony, egy-egy lába is brutális. Nekem van egy hangyányi tériszonyom, szóval nem is kis para az ilyesmi, de hőscincérként másztam fel, Dekoodyval a kezemben a fémlépcsőkön, mert ha már idáig eljöttem, ez bizony élet-halál de akkor is (liftből csak egy működött épp, és kb. 6 órát kellett volna rá várni).
360 fokos képen itt megnézhető a torony alulról,
itt pedig egy téli verzió a toronyban zajló életről.
Felfelé nehéz mászni, de az legalább lefoglalja az embert, hogy nem kap levegőt, a videó kamera és a fényképező ólom nehezékké válnak a harmadik kanyar után. A kilátás persze kárpótol odafenn, mert hát azért mégiscsak Párizs van a lábunk alatt, persze azért 50-100 méteres magasságból kívánjuk, hogy újra rajta is álljunk azokon a tereken, amit most fotózunk lelkesen.
A torony szerkezete csodaszép, ipari design a javából. Kicsit kaotikus is, merre az arra, mert ferde pályás felvonók, liftek, lépcsők és közben teraszok alkotják.
A gépészet külön misét is megérne, de minket Dekoodyval inkább a látvány nyűgözött le.
A panoráma persze ijesztő is, de azért nehezen lehet leesni, rácsok és kerítések védenek.
A torony számokban
- 320 méter (1050 láb) magas, körülbelül ugyanolyan magas, mint egy 81 emeletes épület
- 2500000 szegecs
- 300 acélmunkás, illetve 2 év kellett (1887-1889) a kivitelezésre
- Magassága változik akár 15 centimétert is, a hőmérséklettől függően
- 15.000 darab vasból áll (kivéve szegecsek)
- 40 tonna festék kellett hozzá
- 1652 lépés vezet a csúcsra
Lefelé persze kialakul a menekülő ösztön és a halottnak tettem magam őzgida effekt egyszerre, mert lefelé nézve elég brutál messze van a padló. Így aztán felmenetben nem kellett a kapaszkodó, lefelé viszont ráfeszültem rendesen, és igyekeztem nem pánikba esni. Persze velem mindig ez történik bármilyen kilátóval, toronnyal, nem lepett meg, de örültem amikor kiértem újra a torony alatti térre.
Esti és éjszakai kép (ez utóbbi innen letölthető óriásiban)
Megérte, mert életre szólóan szép volt, ha tehetem újra elmegyek Párizsba, mert még annyi mindent meg kellene nézni.
Még néhány kép ahol jártunk, a Champs-Élysées, a diadalívvel.
Kockafák
És amit kötelező hozni Párizsból, egy minitorony :)