- 2012.04.18. 05:36
Talán nem vádoltok hímsovinizmussal (főleg, hogy esetemben értelmezhetetlen) ha azt mondom; a csajok nagy többsége nem igazán érdeklődik az autók iránt. Talán arra használjuk, hogy egzisztenciálisan besoroljuk a férfiakat valahová. Kicsit képzettebbek már azt is figyelembe tudják venni, hogy egy 911-es Porsche vezetője 22 vagy 52 éves férfiember, vagy következtetni tudnak az életvitelre, a családi állapotára, azon belül van-e kisgyereke, ha van akkor mennyi...... és még sorolhatnám. Viszont azt már ritkábban hallom, hogy két hölgy azon vitatkozik, hogy vajon egy Veyron és egy 800 lóerős Shelby párbajából ki jönne ki győztesen? Érvelnének esetleg azzal, hogy melyik, hol adja le a legnagyobb nyomatékot, ami miatt nem mindegy a pálya hossza. Meg hogy nem mindegy, hogy egyenes vagy nem a pálya, mert a Shelby/Veyron a kanyarban kissé kisodródik és e miatt a pályatartási probléma miatt hátrányt szenved. Nem kezdenek el azon sem ötletelni, hogy mennyiben lenne más egy ilyen összecsapás, ha egy hátsókerekes Mercedes harcolna egy első kerekes BMW-vel egy szerpentinen és kitérnének arra is, hogy miként vált be az 1-es BMW-nél újításként bevezetett fronthajtás, feladva a "meghajtott kereket kormányozni, baromság" elvét?
Jól látod! Ez egy Veyron. Az meg egy Mustang.
Rózsaszín mérgezésről meg itt olvashatsz, ha elolvastad ezt a cikket. Addig nem!!!.
De....
Van egy jellemzője az autóknak, amire szintén egy komplett iparág épül. A nagy gyárak kémkednek egymás után, és rendszeresen felbukkan egy-egy, kémfotónak publikált promófotó. Ez az említett jellemző pedig a karosszéria formája, ami a formatervezés egyik csúcsa. Épp úgy, mint a divat világában, itt is találhatunk nagy neveket, és itt is pontosan kategorizálhatjuk az autókat aszerint, hogy milyen nemzetiségű volt a designer csapat. Persze a könnyed eleganciával kevert harsányság itt is az olaszok ismérve:-).
Csak hogy érzékeljétek a különbséget. A BMW M1 egy Art Car, amit előszőr Andy Warhol maszatolt össze (szó szerint), aztán követte őt még sok más művész a sorban. Szerintem azok a darabok jártak jól, amelyekkel ezt megtették. Az alábbi képen ugyanis az látszik, milyen az, ha egy BMW-t olaszok gyúrnak össze.
A formatervezők, akárcsak a divatvilágban, két nagy, fő területen dolgoznak. Az egyik a „hordható” tehát tömeggyártásra alkalmas modellek koncepcionális tervezése, míg a másik, a csak „kifutóra” szánt formák megalkotása. Ez a második már elvont és művészi. Ezek között csemegézve lenyűgöző ötletekkel találkozunk, amelyeken látszik, hogy valódi, kreatív alkotómunka zajlott. Épp úgy, mint a divatházak esetében, a művészi vonások tettenérése, egyenesen arányos a cég éves nyereségével.
Bemutatok néhány elképzelést és láthatjátok, hogyan haladunk az extremitás felé, ahogy távolodunk a tömeggyártástól.
Nézzünk először néhány olyan típust, amit biztos mindenki ismer.
Itt van elsőként a már említett BMW. Az én ízlésemnek kicsit konzervatív, de a márka imidzsének mindenképpen megfelel az általánosan ismert formatervezés. Az X6-os és a GT megjelenésével meg tudtak lepni, de miután az utakon már sokat láthatunk, akár kommersznek is mondható. Az értékén ront a célpiacot alkotó humán tényező (és nagyon óvatosan próbáltam fogalmazni, erősen általánosítva). Viszont amit lent láthattok már egy komoly motorteljesítménnyel ellátott hibryd. Védd a földet, de zúzd le a többieket elv alapján alkották meg. Feltételezem, ehhez nem fogunk hozzászokni.
Hogy ne legyen nagy a váltás, maradunk egy másik nagy németnél. Az Audi D7 egy elektromos autó. Ennek elterjedésének hátráltatója az, hogy hazánkban kevés helyen lehettséges az elektromos autók gyors feltöltése. Na, jó! Ez nem igaz.
...és akkor még mindig a németek. Az alábbi autó csak azért felismerhető, mert látjuk a márkajelzést. Ha az előző kettő concept modell volt, ez még inkább az. Ha jól nem találtam prototipust, akkor erről elmondható, hogy csak a számítógép memóriájában létezik. Egyébként ötlettelen konstrukció, de elektromos autónak jó. Lehet. De akkor is ronda. Sőt. Ciki. Olyan, mint egy görgős hátmaszírozó. Bár, ha fejreállunk vele, hintázhatunk rajta, amíg meg nem jön az autómentő.
A Peugeot koncepcióautója már tesztelt fejlesztésnek számít, hisz 2010-ben már létezett. Az idők szavának engedve, ez is egy elektromos gép. Biztos, hogy van olyan változata is, ami nem cabrio (furcsa itt ez a szó), de ez, amit itt látunk tipikusan KZ pánikos, jómódú embertársaink választása lehet. Persze a környzettudatosság miatt. Mert az fontos.
Be is zárom az európai bemutatótermet, nem mintha nem lenne még bemutatnivaló, de a Saab már nem Saab, meg már nem is európai, a Volvóból pedig kiveszett a lélek. Az angolokat nem részletezem, bár az ő sportautófazonjuk áll hozzám a legközelebb és van egy-két hand-made autójuk, ami szépséges, mint egy tündér, de ezek inkább elegánsak, mint hatásvadászok. Most pedig az kell nekem, hogy kedvet csináljak. Az olaszok viszont már giccskategória, és mint olyan, nem fér ide. De persze ez is ízlés dolga, azon pedig nem fogunk összeveszni.
Japán barátaink komolyan foglalkoznak már jó ideje a környezetvédelemmel, aminek a Toyota luxusautója, a Lexus élvezi előnyeit. A Lexusból látunk többet is a hazai utakon, hibrydből is. Ez biztos beugrik nektek, ha a városi terepjárók között szemezgettek. Viszont már találkozunk a coupék között is környezetvédőkkel, ami azért érdekes, mert ez a kategória a gyorsaságáról híres. A gyorsasághoz meg nyomaték kell, ez pedig sokáig csak suttogva kiejtett fogalom volt a hibrydek világában. A lenti kispiros idén került bemutatásra Detroit-ban és biztosra veszem, hogy év végén már talán látunk is belőle, ha nem is itthon.
No. Ennyit a próbálkozásokról. Most szeretném megmutatni nektek azt, ami nekem is tetszik. Elsőként egy olyan autó ami tényleg fogalom és a nevével az is találkozott könyvélményeiben, akinek esetleg fogalma sincs arról, mifán terem. Ez a concept beférne egy Batman filmbe is, csak a színével van gond. A Bentley igazi luxusmárka. Hat méteres hosszával nem parkolóbarát, de hát ki az, aki sofőr nélkül elszalad vele egy kicsit shopingolni? Én biztos nem tenném.
Következő Batmanfilm-kellék a Morgan. Első találkozásom vele, az autópályán volt egy McDonalds parkolójában. A könnyem is kicsordult. Az első kép fekete autója volt az, akibe beleszerettem. Az öccse pedig....huh. Döbbenet.
Mint egy műalkotás........
Amit még idebökök nektek egy olyan Mercedes, ami sokmindenre nem jó, így igazi koncepciógép. Kicsit eljátszottak a múlt és a jövő házasításával. Gyönyörűséges és hibryd, és kb. 30 km/h-val megy. Villantani viszont tuti jó:-) Ime a F-Cell Roadster:
A végére hagytam az én személyes kedvencem. Ez nem uniqum, nem egyedi, nem concept, viszont imádom. Ez az én hanyerekalottón autóm. A Mustang minden évben kijön valami újdosággal, nem mellékesen van bőven választási lehetőség, de nem megyek bele, mert az egy teljes cikk lenne. Az alapkoncepció nem változik és a karosszéria is megőrzi a karakterét. A Shelby 1000 lóereje hihetetlen, még csak bele sem tudok gondolni.