- 2011.04.15. 13:31
A Rubeus Egyesület romákkal kapcsolatos médiaattitűdöket vizsgáló kutatásának eredménye szerint a romák a társadalom szerint bűnözőként, szegény emberként és állami gondozottként jelennek meg leggyakrabban a médiában.
E megközelítésen igyekszik változtatni a Kisebbségi és Emberjogi Alapítvány (KEJA), amely az idei év áprilisától, három hónapos, átfogó kampányt indított a negatív diszkrimináció ellen.A harminc év alatti lakosság több, mint fele szerint a média negatív példát fest a roma származású magyar lakosságról. Sokak szerint az ennek is köszönhetően fennálló társadalmi előítéletek miatt okoz nehézséget a roma fiataloknak, hogy sikeres életpályát valósítsanak meg. A Rubeus Egyesület kutatásának főbb megállapításai:
– Kollégának és barátnak inkább fogadunk el roma magyart, mint szomszédnak.
– A roma magyarok a társadalom szerint leggyakrabban bűnözőként, szegény emberként és állami gondozottként jelennek meg a médiában.
– A romák elleni előítéletek csökkentéséhez a megkérdezettek szerint leginkább a romákat is szerepeltető tehetségkutató műsorok tudnak hozzájárulni, legkevésbé pedig a romákat jellegzetes élethelyzetben bemutató eszközök.Az eddigi gyakorlat a társadalom hozzáállását igyekezett megváltoztatni a roma lakosság érvényesítése érdekében. Pedig a hátrányos helyzetű emberek énképében fellelhető korlátok azok, amelyek a személyes érvényesülést leginkább gátolják. A KEJA (az Európai Szociális Alap) támogatásával nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint – az össztársadalmi szemléletváltás beindításán túl – az érintettek negatív beállítódásnak a megváltoztatását. Ebben a munkájukban támogatja őket a most indított kampány, amely a hátrányosan megkülönböztetett csoportokból (romák, kerekesszékesek, fogyatékkal élők) kiemelt egyéni, személyes sikereket mutat be. A kampányban szerepel az egyik tehetségkutató népszerű győztese, Caramel, a végtagja elvesztése ellenére továbbra is elkötelezett alpinista Erőss Zsolt, vagy – az Esőember c. színdarab főszerepének eljátszása óta a témában erősen elkötelezett – Kulka János, az autisták képviseletében. A kampány során kiemelt hangsúlyt kapnak az online, televíziós, rádiós és print megjelenések a kétszáznál is több óriásplakátos megjelenés mellett.
A dekooder csapata alapvetően a minőségi lakókörnyezet témájában kíván értékes példákat mutatni, és a maga módján tenni szeretne a diszkrimináció ellen is, támogatva az olyan kampányokat, amelyek a civil szférából kiindulva jönnek létre.
Tudjuk, hogy roma embertársaink, szomszédaink jelentős része – bár küzd az előítéletekkel – mégis teljesen hétköznapi körülmények között él. Őket szeretnénk kérni arra, hogy otthonukról – esetleg az ott zajló hétköznapi szituációkról – készítsenek egy-egy (akár sok) fényképet, és küldjék el nekünk a dekooder e-mail címére (info@dekooder.hu). A beérkezett képekből a kampány időtartama alatt megjelentetünk egy összeállítást “Szomszédaink” címmel. Olyan átlagos (vagy annál szebb, esetleg annál egyszerűbb, mégis takaros) lakások bármely helyiségéről készült fényképeit várjuk, amelyek – lakóik szerint – képesek eloszlatni a roma otthonokhoz társított negatív sztereotípiákat. Kérjük, hogy értesítsétek roma ismerőseiteket, barátaitokat, jelentkezzenek a felhívásunkra (akár arccal/névvel, akár csak a lakást bemutatva anonim módon) vállalva a nyilvánosságot.
Nézzétek, hallgassátok, gondoljátok át, de legfőképpen szeressétek a KEJA kampányát! Nekünk pedig küldjetek fényképeket! :)
Fénykép forrása: RTL