Nincs ilyen widget!

115 éves a földalatti

Május 2-án volt 115 éve, hogy átadták a köznyelvben csak kisföldalattinak becézett Millenniumi Földalatti Vasutat az utazóközönségnek. Nagy nap volt az akkor a város, sőt a kontinens történetében,  mivel ez volt Európa első motorkocsis üzemű földalatti vasútja, hiszen a londoni még gőzhajtású volt. Gőzgép itt is volt, de az csak az áramfejlesztőt hajtotta, a motorkocsik az akkor legfejlettebb forgóvázat kapták. "A vonal megnyitásakor a műszaki színvonalat tekintve az egész vasút, benne a járműpark messze megelőzte korát! A biztosító berendezés 1973-ig működött eredeti állapotában." (Wikipédia)

Mint sok minden más, ami ma is meghatározó Budapest építészeti arculatában ez is a millenniumi kiállításra készült. "A Terézváros fő útvonalát, a Sugárutat 1884-re faburkolattal látták el. A Városliget felé rendszeres omnibusz  járt, de az akkori ütőéren, a Király utcán közlekedő villamossal együtt is kevésnek bizonyult, a járatok túlzsúfoltak voltak. Tekintettel a közelgő millenniumi kiállításra  is – melyet a Városligetbe terveztek –, a sugárúti közúti vasútra egyre égetőbb szükség volt." írja a Wikipédia. Elkezdődött hát a szervezkedés, hogy hogyan oldják meg ezt a gondot, végül - mivel a közúti vasutat nem engedélyezte a hatóság - földalatti vasút lett belőle, amelyre már megkapták az engedélyt, de ekkor már csak 21 hónap volt hátra a kiállítás megnyitójáig. A létesítmény végül is elkészült a fenti időpontra. A terveket a Siemens és Halske cég készítette és a vasúti kivitelezést is ők végezték.

Az állomások a Gizella tértől, - ma Vörösmarty tér-  az Artézi fürdőig, -ma Széchenyi Gyógyfürdő-  egy kivételével ma is ugyanazok: volt egy állomás az Állatkertnél, amit megszűntettek, de még látható egy hidacska, amely Magyarország első vasbeton hídja. Ott áll az Állatkert előtt a tó partján, biztos sokszor látta már az aki arra sétált. Később 1973-ban Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 100. évfordulója alkalmából adták át a Mexikói útig tartó vonalat. Ekkor kerültek új, a Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek által gyártott kocsik is a forgalomba, melyek gyakorlatilag ma is ellátják feladatukat.

Az állomások gyönyörű kialakításáról sokáig lehetne mesélni, most csak annyit, hogy a szép mázas, fényes csempéket a Zsolnay gyár készítette, ezeket 1996-ra felújították. Menjetek el nézzetek körül egyszer kényelmesen, mintha múzeumban járnátok. Csodaszépek voltak az ugynevezett lejáróházak is, de ezeket már sajnos csak a képeken szemlélhetjük.

Olvashattok még...

a kocsikról : itt

a lejáróházakról: itt

Földalatti Vasút Múzeum

Wikipédia szócikk

Források: 1, 2, 3, 4, 5, 6