Nincs ilyen widget!

Testhővel költséghatékonyabb!

Szemben a fosszilis tüzelőanyagokkal, a megújuló, alternatív energiaforrások keresése és egyre elterjedtebb használata nem okoz olyan halmozódó káros hatásokat mint az üvegházhatás, a levegőszennyezés, vagy a vízszennyezés, mégis meglepően kevesen fordulnak ebbe az irányba. A stockholmi Jernhusen ingatlanfejlesztő vállalat szerencsére nem tartozik közéjük.

A környezetünkben bekövetkező negatív változásokért, katasztrófákért, a szélsőséges időjárásért, a globális felmelegedésért is felelőssé tehető energiaforrások mellőzése nem tartozik a „ráérünk még” kategóriába. Az energiaszakértők között egyre nagyobb az egyetértés abban, hogy mostani ismereteink alapján a következő négy évtizedben egyre nehezebb lesz ellátni a nem megújuló energiaforrások (kőszén, kőolaj, földgáz stb.) használatára alapozott világgazdaság igényeit. A hagyományos energiaforrások kiaknázásáért folytatott egyre erősödő verseny folyamatos energiadráguláshoz fog vezetni, a kiéleződő helyzet egyéb negatív hatásairól már nem is beszélve.

A stockholmi főpályaudvart és a Kungbrohuset irodaházat összekötő, manapság még ritkának számító fűtési rendszer kiépítéséért felelős Jernhusen vállalat felmérve a helyzetet, szerencsére betársult a megújuló energiákat alkalmazók szűk csoportjába. 2008-ban megszületett ötletüket valósították meg a közelmúltban, miután kiépítették a tulajdonukban lévő két épület energiaköltségeinek csökkentésére tervezett hőcserélő rendszert.

Naponta nagyjából 250.000 utas használja a 19. században épült főpályaudvart, akik minden egyes – akár fontos, akár lényegtelennek tűnő – mozdulatukkal hőt termelnek, mint ahogy hozzájuk hasonlóan az állomásépületben működő üzletek is. Ez a hőmennyiség idáig hulladékhőként távozott a vasútállomás szellőztetőrendszerén keresztül, a most kiépített rendszer viszont hasznosítja. A hőt vízzel töltött csövekbe vezetik, a meleg vizet pedig a csöveken keresztül az út túloldalán álló irodaépületükhöz juttatják, ahol annak fűtésre használják fel, cserében az akár 25-33 Celsius-fokra is felmelegedő főpályaudvar légterét hűvös levegővel látják el.

Bár a cég illetékesei szerint egyértelműen jól jártak a rendszer bevezetésével – az irodaépület energiaköltségeit 25%-kal sikerült csökkenteni a környezetbarát beruházás által –, azonban a hulladékhő- hasznosítását előteremtő megoldásokat állítólag jellemzően olyan országokban éri meg kiépíteni, ahol kemények a telek és magas a földgáz ára.

Videó a projektről.

Fotók: Michell Zappa, Peter Fristedt

via